Let's talk about hemstall

Så i förra veckan släppte SSO en tjuvkik på det nya hemstallet på instagram och hemsidan. Med följde också en text (mycket bra skriven och välbehövlig) om att varje uppdatering inte kan vara stor och att de hela tiden jobbar på nya roliga grejer, bara att det kanske inte syns! Men i alla fall, vissa saker blev bekräftade i denna tjuvkik som endast bestod av en bild;
  • Det kommer komma boxar och boxdörrar, och det gör också att jag tror att varje häst i hemstallet ska få en egen box. Då detta vanligtvis är fallet i verkligheten och om man ska jämföra med skalan på dekorationerna i boxen så verkar boxen endast räcka för en häst.
  • Hemstallet kommer få den nya fina grafiken som hittat till spelet den senaste tiden och vi ser båda tegelväggar och väggar av träplank. Det finns också fina detaljer och inredning så som hönät, krubba, vattenhink och täckeshängare. För att inte nämna de finna boxdörrstolparna och hästskon.
  • Underlaget i boxarna ser ut att vara halm, som det vart i tidigare hemstall.
Nya Hemstall: senare under 2016
Bilden från SSOs hemsida på sneak peaken på nya hemstallet
 
Detta visste vi sen innan (från en intervjuv med Game Director Marcus Thorell Björkäng);
  • Vi ska få ett större stall, dvs plats för fler boxar.
  • Det ska finnas möjlighet att dekorera och göra personligt i sin egen stil så man kan känna sig hemma.
Min gissning är att det kommer öka antalet hästar du kan ha i stallet till ca 20, om de ska ha egna boxar, för annars känns det som det kommer bli gigantiskt! Men sen finns ju då såklart allas förhoppningar och önskningar om hagar så man kan ha mycket fler pållar hemma, men kanske inte just i stallet. Detta är också det jag hoppas på. 20 boxar och hästar känns liksom lagom, fler blir på tok för stort och mindre känns som att de blir en för liten ökning.
 
Jag hade kunnat tänka mig att om det kommer hagar att alla får en hage för ca 5 hästar och sedan kan man köpa hagplatser för SC om man vill ha fler. T.ex en hagplats för 100 SC, och så kanske 5 för 450 SC och 10 för 800 SC eller nått. Då kan man ha massor av hästar hemma, utan att själva staller behöver vara enormt. Dock hoppas jag att Hästön fortfarande kommer finnas kvar då det ibland kan kännas skönt att skicka hästar på semester!
 
Men back to buisness! Nu tänkte jag snacka lite om olika funktioner/allmänna grejer.
  1. Boxdörrar. Det känns på ett sätt som denna disskusion har varit oändlig på vissa håll med många för och några emot. Jag står nånstans mittemellan. Kanske otroligt irriterande om man gång på gång måste öppna och stänga, men otroligt fint och mer verklighetstroget om de finns. Jag har också en inre önskan att när dörren är stängd ska hästarna kunna gå runt i boxen, och när den är stängd, eller man är inne i boxen, så står den still. 
  2. Boxväggar. Om man ska jämföra väggarnas höjd med hur högt t.ex. hönätet hänger, ser det ut som boxväggarna (dvs in till nästa box) ser ut att vara ganska hög. Om man tänker sig att hönätet hänger i rätt höjd jämfört med hästarna så bör de hänga ungefär i bog höjd.Vilket också stämmer överens med hur hög boxdörren är. Då ser det ut som att boxväggarna kommer vara ca i nackhöjd med hästarna. Jag tycker i allmänhet om ganska öppna stall och skulle hellre sätt galler, eller liggande stolpar, mellan boxarna på övre halvan av väggen. Då ser hästarna mycket tydligare vad som händer i resten av stallet och slipper känna sig instängda = mer naturligt och mindre panik. De har också möjligheten att hälsa på sina grannar då vilket leder till att de slipper känna sig ensamma, hästar är ju ändå flockdjur.
  3. Inredning. Älskar allt som har med vattenhinken, krubban och hönätet att göra. Äntligen slipper vi de fula och stora vattenhoerna och hökrubban och får nu en mycket modernare och finare inredning i boxarna. Täckeshängaren på boxdörren är en jättefin touch och den gör att många tror att det kommer komma täcken snart, men det tror jag vi får vänta ett tag med. En sak i taget kompisar.
  4. Utformning. Med detta menar jag hur stallet ser ut, typ planlösningen. Det traditionella stallet består ju av en stallgång (2-3 m bred) med en radda boxar på var sida, och sedan ofta ingång i en eller båda ändarna och en sadelkammare nånstans på gavlen också. Så där hoppa jag INTE att det ska se ut. Jag tycker att det kan kännas så instängt och trångt och skulle hellre se en lite mer kvardratisk variant med fler gångar. Speciellt också med tanke på att det nuvarande hemstallet är nästan en kvadrat. Jag hoppas mer på att stallet har rader med boxar på antingen två eller tre sidor av ett nästan kvadratiskt stall, i mitten av kvadraen finns sedan en liten ö av några boxar + rum med garderob och en typ foderkammare. Jag hade också älskat om det fanns en spolspilta/uppställningsplats!
  5. Dekorera själva. Lovat sen innan var att vi skulle ha möjlighet att själva dekorera stallet i vår egen stil. Jag hoppas på att man ska kunna ändra utformning på t.ex. boxväggarna (så jag kan få mitt galler) och typ färgen och kanske materialet på övriga väggar och golv. Denna funktion har jag inte funderat på så mycket, men det ska bli kul att se vad de har hittat på!
Jag började i början av året bygga ett hemstall (som jag ville att det skulle se ut) i  Minecraft och har nu ändrat lite och så för att passa mer in med den bilden vi fick i förra veckan. Så om ni inte riktigt förstod vad jag menade när jag skrev om hur jag vill att det skulle vara utformat så kan ni kolla här;
 
Hur jag hade älskat om stallet såg ut.
 
18 boxar, en spolspilta/uppställningsplats (de gråa), stall- och foderkammare med garderob, höbal och kista/tunna (mittemot). Ändå fast jag använder stallhjälp och sällan matar mina hästar själv så hade jag tyckt att det skulle vart grymt om det fanns nånstans att förvara hö och annan hästmat det var planen med kistan mitt emot garderoben. Jag hoppas på ett ganska stort stall som är luftigt så det inte känns så instängt, och det var så jag försökte bygga det här. Ingången har ni längst ner till vänster (observera att jag tagit bort den stora ingången då jag tycker det är onödigt och hade bara tatt upp massa plats!), 6 boxar längst med två av väggarna och sex stycken i mitten tillsammans med spolspilta och garderob. I mitten på väggen längst upp har ni dörrar ut till hagarna.
 
Dörren ut till hagarna med boxar runt sig.
 
Som ni ser så är mina boxväggar ganska låga, och så som jag gärna haft dem. Hade också stått ut med galler eller liggande stänger som en andra halva ovanför träväggarna.
 
 
Garderob och foderkammare, bra och åtkommligt mitt i stallet. Också spolspiltan.
 
Såhär hoppas jag att det ser ut, fast mycket bättre då man slipper blockigheten som Minecraft är! Observera att jag endast spekulerar och sakerna i detta inlägget inte består av saker som kommer bli verklighet!
 
Tycker slutet på året kan komma nu så vi får vårt efterlängtade hemstall :D
Ylva