Uppdateringshets

Jag begriper inte riktigt hur vissa personer tänker när de tänker att varje onsdagsuppdatering kommer vara stora och innehålla nya uppdrag, ett nytt område och gärna en ny häst på samma gång. SSO-teamet må ha växt något otroligt sen spelet startades men, det finns ingen chans i vägen att de hinner fixa stora uppdateringar varje vecka. Senaste exemplet jag har på detta är efter onsdagsuppdateringen 2 maj 2018 (https://www.starstable.com/se/article/5241 ) när jag loggade in efter servrarna öppnat och såg Global fyllas av otacksamma kommentarer om hur dålig och tråkig uppdateringen var. Vid sådana tillfällen tror jag det är sjukt kul att jobba på SSO och vara involverad i uppdateringarna. Tror inte ni det?

Det är ju inte direkt så att det tar precis en vecka för en uppdatering att skapas. Utan det tar flera veckor. För att till exempel vovvisarna som kom den 5 maj skulle hitta sin väg in i spelet behöver en hel del saker hända:

  1. Någon behöver få idéen om att de ska komma till spelet
  2. Någon ritar lite concept art på hur de bör se ut, in i detta steget förs också all den informationssamling om rasen som behöver göras så hunden ser lik ut sin verkliga motsats osv
  3. Någon skapar hunden och för in den i spelet
  4. Hunden testas av quality testing folket som ser till att den rör sig och fungerar som den ska

Och sen ska den då planeras in i en uppdatering och faktiskt komma in i spelet i en uppdatering. Detta är allt för att en liten vovve ska hitta sin väg in i SSO. Tänk då hur läng tid det tar att skapa områden, uppdrag och hästar! Områden behöver ritas, uppdrag behöver skrivas och hästar behöver animeras. Inför varje onsdagsuppdatering finns timtals med jobb från många av de anställda på SSOs kontor och ibland när det når oss har vi inte annat än negativt att säga. Det tycker jag inte riktigt är okej.

Jag kan inte säga att jag älskar absolut allt som kommer till spelet (JoJo Siwa tex) men bara för det skriker jag inte ut elaka och negativa saker om spelet och dess anställda i chatten eller på mina sociala kanaler. Mycket jobb, planering och kreativitet går in i varje liten uppdatering som kommer in i spelet och jag är galet tacksam för att spelet utvecklas och att vi faktiskt får så mycket uppdateringar som vi gör, speciellt då SSO inte är skyldiga oss ett piss!

Det står uttryckligen i deras användarvillkor att spelet ges ut ”som det är” och att de inte är skyldiga att uppdatera, rätta till buggar eller se till att det fungerar alls. De gör dock allt detta så gott de kan för att de vill tjäna pengar, ett buggigt eller ej fungerande spel drar varken in nya spelare eller håller kvar de gamla. Och genom att ständigt uppdatera gör det att färre tröttnar och spelar längre och köper mer från dem.

Så som sammanfattning; du behöver inte älska alla uppdateringar, men att hata på SSO är fett elakt och istället för att göra det kan du alltid vänta på nästa uppdatering och hoppas på att den passar dig bättre!

#1 - Selma Flowerpaw

Wow vilken bra text, så bra skrivet! Kommer absolut länka denna på min blogg så att de också kan se :D

#2 - Piper Archyard

Oj, de nya dogsen-incidenten var verkligen det första jag kom att tänka på när jag började läsa ditt inlägg och du har helt klart rätt! Tror vi blir så bortskämda utav SSO med allt grymt jobb de gör att vi glömmer just hur mycket jobb som ligger bakom ibland. Vissa oftare än andra.

Men verkligen superinlägg, vi behöver verkligen få oss en verklighetsdos då och då! :)